De jaarlijkse terugkerende roadtrip van Hamilton Automobielen & friends verliep dit jaar net een beetje anders dan anders. Zoals inmiddels wel bekend is onze roadtrip een reis waar we het hele jaar naar uitkijken. Een week lang genieten van die heerlijke PK’s, de mooiste routes en wegen, lekker eten en drinken, en een hoop flauwekul en gezelligheid.
In eerste instantie was het plan om de Spaanse Pyreneeën te bezoeken. Bij de voorbereidingen moesten we rekening houden met de mogelijke beperkingen in verschillende landen rondom Covid-19. Maar…..linksom of rechtsom, gaan zouden we! De weersvoorspellingen in heel Europa zagen er niet al te best uit, dus nog een puntje om rekening mee te houden.
Dag 1
We vertrokken op donderdag 2 juli richting de inmiddels vaste eerste stop: de Nurburgring. Met 6 snelle bolides gingen we van start. Dit jaar met een aantal nieuwe deelnemers, en een aantal met andere auto’s. Zelf reden we voor de eerste keer met een Porsche 911 GT3, en niet in onze trouwe Golf MK4 R32. We konden niet wachten om dit beestje eens goed te testen, en vertrokken met een gezonde dosis spanning en adrenaline in ons lijf.
De heerlijke blauwe Volkswagen Golf MK4 R32 was weer van de partij, dezelfde Audi RS3 Limousine als vorig jaar (Maar nu getuned) was present (Wat een feest dat geluid), de andere zilvergrijze Volkswagen Golf MK4 R32 was ingeruild voor een Mercedes SLK 55 AMG (phoh wat een auto, Compact met superveel vermogen en ook nog eens lekker met het dakje open), een volledig circuit geprepareerde BMW 323i Compact was erbij in plaats van de BMW X6 M550D, en als laatste sloot een Porsche Cayman GT4 (een fantastisch uitziende en perfect uitgebalanceerde auto, super!!) aan.
Een grote tegenvaller op deze eerste dag: de BMW ging kapot. Waarschijnlijk had de koppakking het begeven. Na alles te hebben geprobeerd om de BMW aan de praat te krijgen, moesten deze deelnemers helaas afhaken. De roadtrip ging verder met 5 auto’s.
Omdat het regende besloten we deze keer geen rondes te maken op de Nurburgring. We hadden een goede accommodatie met uitzicht op de ring. ’s Avonds hebben we lekker gegeten en maakten we nog een ronde door de prachtige Eiffel. De ring is fantastisch, maar de omgeving is zeker zo mooi.
’s Avonds besloten we om de volgende dag naar Oostenrijk te rijden. De curves boeken, vaste bijrijders tijdens onze roadtrips, vormen de kern van alle gereden routes.
Dag 2:
Vrijdag 3 juli einde dag vervolgden we onze reis naar Oostenrijk, we hebben overnacht in het wintersport plaatsje Biberwier. Na onze buiken rond te hebben gegeten en de volgende ochtend te hebben gezwommen met een fantastisch uitzicht op de Zugspitze (2962m hoog) konden we de volgende dag weer fris van start.
Dag 3:
Zaterdag 4 juli begonnen we met het beklimmen van de Hahntennjoch. Dit is een 1894 m hoge bergpas in Tirol en vormt een verbinding tussen Elmen in het Lechtal en Imst. De weg is 29 km lang en is erg geliefd bij motorrijders en wielrenners, en bij ons:). De bochtenrijke, smalle straat kent stijgingen tot 15% en is niet toegankelijk voor caravans, ideaal!
Vervolgens reden we door naar de Silvretta Hochalpenstrasse en stegen we tot 2032m hoogte. Om de Silvretta over te mogen moet er tol worden betaald a € 16,50,- voor een enkele reis. De weg gaat eerst voornamelijk door bos omhoog, met de nodige haarspeldbochten. Na ruim 7 kilometer bereikten we de Vermunt-Stausee, een stuwmeer. Vanaf hier is eigenlijk het eerste mooie uitzicht waarbij je de hoge bergen kan zien die de grens met Zwitserland vormen.
Via de Reschenpas (1504m hoogte) reden we vervolgens Italie in. Dit is na de nabijgelegen Brennerpas de laagste overgang over de hoofdkam van de Alpen. Deze bergpassen hebben we tijdens onze roadtrip in 2019 ook gereden, fantastisch! Die avond hebben we gegeten, gedronken en overnacht in het belastingvrije skigebied Livigno.
|
Dag 4:
Zondag 5 juli vertrokken we vanuit Livigno en reden we de Stelvio omhoog. Deze 2758 m hoge bergpas is vooral bekend door de wieleretappes en de Ronde van Italië. Het is tevens een van de hoogste bergpassen van Italië. De Stelvio kent maar liefst 48 haarspeldbochten, we konden ons even goed uitleven! Heerlijk….genieten in de puurste zin van het woord. Richting Bormio reden we naar beneden. Eenmaal de grens overgestoken naar Zwitserland reden we de Berninapas, we stegen naar 2328 m hoogte.
Ook hier hebben we vorig jaar gereden, maar iedere keer weer staan we versteld van de schoonheid van Zwitserland. Na deze pas reden we de Julierpas op 2284m hoogte. Heerlijk bochten en prachtige uitzichten, daar doen we het voor.
Er moest getankt worden, en daar bij het tankstation werden we opgewacht door de Zwitserse politie. Mede weggebruikers hadden de lokale politie ingelicht over een stel Nederlanders die met hoge snelheden de bochten doorkwamen… Onze gegevens werden genoteerd en wegens gebrek aan bewijs kwamen we er met een waarschuwing vanaf. Wij besloten rechtsomkeer te maken terug naar Italië.. We kwamen aan het einde van de middag aan bij het Comomeer, waar eerst in het hotel onze lichaamstemperatuur werd gemeten in verband met Covid-19. Na een verfrissende duik in het zwembad van ons hotel hebben we genoten van de Italiaanse keuken.
Dag 5:
Vanuit Italië reden we via de Bloemenriviera door naar Monaco. Een waar paradijs voor de autospotter. Alles waar onze harten sneller van gaan kloppen hebben we hier gezien, van een Porsche 918 Spyder tot een Lamborghini Aventador tot een Pagani Huayra. We hebben het Formule 1 circuit gereden en heerlijk gedineerd in de haven.
Dag 6:
Na het ontbijt vervolgden we onze reis richting Chambery. Hier konden we nu wel genieten van een aantal Franse bergpassen, welke we voorgaande jaren niet konden rijden. De eerste pas was de Col de Turini (1607 m hoog), onderdeel van het departement Nice. Deze pas wordt jaarlijks bereden tijdens de bekende Rally van Monte Carlo. Een pas die bekend staat om haar fantastische haarspeldbochten en prachtige uitzichten.
We stegen nog verder naar 2715m hoogte op de Col de la Bonette. Prachtige landschappen, mooie uitzichten en fijne bochten. We namen een zijweg: de Cime de la Bonette, een van de hoogste verharde weken van de Alpen. Deze weg, van 2 kilometer lang, bereikte letterlijk ons hoog(s)te punt van onze roadtrip, 2802 m hoogte.
Via de Col de Vars (2109 m hoog), de Col d’Izoard (2306 m hoog) en de Col de Montgenevre (1854 m hoog) reden we richting de Tunnel du Fréjus. Deze tunnel van 13 kilometer lang, gaat onder de bekende Franse Wintersportplaatsen door, onder andere Val Thorens. We moesten € 47,10 betalen om door deze tunnel te mogen rijden. De eindbestemming van deze dag, en eigenlijk ook wel een beetje van deze roadtrip, was Chambery. En stad gelegen in de Franse Vooralpen.
Dag 7:
De laatste dag, het zat er weer op. Via de snelweg reden we vanuit Chambery terug naar Nederland. Wat een avontuur! Wat hebben we weer genoten…
Vorig jaar waren het 5 landen in 5 dagen, dit jaar 8 landen in 7 dagen met totaal 3500 km erbij in de wielen…We hebben een aantal highlights van eerdere roadtrips kunnen combineren in verschillende landen. Voor mij blijven de Zwitserse bergpassen en uitzichten toch wel de grote favoriet!
Wat betreft de Porsche GT3… Een ongekend fijne en goede auto, vermogen is super en wegligging is perfect. Wel gruwelijk wennen ten opzichte van de Volkswagen Golf MK4 R32, en ik moet toegeven, de R32 wint het van de GT3 op de korte bochten wat sturen betreft en wegkomen na de bocht..
|